Actualiteiten

Piushaven hijst Blauwe Vlag

De Piushaven mag sinds dit voorjaar de Blauwe Vlag hijsen. Dit is een internationale milieuonderscheiding die aangeeft dat de haven voldoet aan strenge eisen op het gebied van waterkwaliteit, veiligheid en duurzaamheid.

Jaarlijks controleert de  Stichting Keurmerk Milieu, Veiligheid en Kwaliteit of nog aan de  voorwaarden wordt voldaan. De vlag wappert bij meer dan vijfduizend stranden en jachthavens in vijftig landen. In Nederland hebben 134 havens, 54 stranden en 7 binnenstranden de felbegeerde onderscheiding.

Havenmanager Saskia Jansen heeft er jaren aan gewerkt en is terecht trots dat het gelukt is aan de criteria te voldoen.

Piushaven sluit aan bij
de Schepencarrousel

Nog een mijlpaal waar jaren aan gewerkt is: de Piushaven draait voortaan mee in de Schepencarrousel. Hiermee is de Piushaven aantrekkelijk voor bewoonde, historische schepen die een tijdelijke ligplaats zoeken. Met name in de winter zoeken schippers graag de beschutting op van een haven in bebouwde omgeving. Voor kleinere schepen is de Piushaven al een geliefde overwinteringsplek. Via de Schepencarrousel is dat nu ook voor grotere schepen het geval. Deze grotere schepen zullen aan de noordkade afmeren en zorgen in de donkere maanden voor meer nautische levendigheid.
Foto: Havenmanager Saskia Janssen met Carrousel-bestuurder Berdie de Ruiter.

Evenementen in de Piushaven in 2024

Swim to Fight Cancer, 23 juni