Actualiteiten

Beheer ecologische oevers

Het beheer van de oevers langs het toeloopkanaal van de Piushaven is vaak onderwerp van discussie. De gemeente heeft ervoor gekozen de oevers ecologisch te beheren. Dat betekent in de praktijk dat er gefaseerd gemaaid wordt. Want juist in de ruige zones is het voor kleine zoogdieren en insecten goed toeven. Rietkragen en over het water hangende takken bieden vogels en vissen schuilgelegenheid.
Sommige omwonenden vinden dat de oevers er rommelig uitzien. Anderen vinden zelfs die ene maaibeurt per jaar nog teveel.
Tijdens rondvaarten voor bewoners geeft STT uitleg over de achtergrond van het ecologisch beheer. En om de vinger aan de pols te houden overleggen we regelmatig met de gemeente in de Groengroep.
Hieronder een link naar het verslag van de laatste bijeenkomst van de Groengroep.

Afscheid van Caroline

Bijna drie decennia stond Caroline Docters van Leeuwen aan het roer van Stichting Thuishaven Tilburg. Een onvermoeibare kartrekker, niet weg te denken uit de Piushaven. Toch doet zij nu een stapje terug. Na al die intensieve jaren wil zij samen met partner John Lahaye meer tijd vrijmaken voor haar privéleven. En voor het varen met de Drie Gebroeders, het woonschip dat zo vaak als hoofdkwartier en actiecentrum dienst heeft gedaan bij de strijd voor behoud van de Piushaven. Vanwege corona was er nog geen afscheidsreceptie voor Caroline, die volgt uiteraard alsnog. Haar opvolger als STT-voorzitter is Robert Dölle.
Lees hoe Caroline in onze nieuwsbrief zelf terugkijkt op haar langdurige inzet:

Piushaven 100 jaar

In 2023 is het honderd jaar geleden dat het Wilhelminakanaal en de Piushaven officieel geopend zijn. Het had niet veel gescheeld of de Piushaven had de honderd niet gehaald. Mede dankzij STT kwam de gemeente tijdig tot het inzicht dat de Piushaven het behouden waard was. En kijk wat voor succes het is geworden! Met de Spoorzone is de Piushaven een van de hotspots van de stad.
STT is volop bezig met voorbereidingen voor het eeuwfeest. Zo hebben we de nationale erfgoedmanifestatie van de Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig naar Tilburg kunnen halen. Dat betekent dat de Piushaven in het weekend van 5 en 6 augustus 2023 vol komt te liggen met ruim honderd historische schepen. Zowel op de schepen als aan de wal zullen demonstraties en optredens zijn.