Actualiteiten

Met 75 vrijwilligers werd de Piushaven brandschoon

Meer zwerfvuil verzameld dan vorig jaar - mag je dan van een succes spreken? Of stemt het triest dat er zoveel rotzooi achteloos wordt weggegooid? Hoe dan ook, de jaarlijkse NLdoet-Piushaven schoonmaakdag blijft hartstikke nuttig en het is ook nog eens een erg gezellig toestand. De 75 vrijwilligers maakten er op zaterdag 12 maart samen een super-leuke ochtend van.
Er is zerfvuil geprikt en geplukt langs de hele Piushaven en langs het Wilhelminakanaal van roeibaan tot Bosscheweg. En vanuit twee bootjes werd het vuil uit rietkragen gehaald, soms heel voorzichtig om de nestelende meerkoetjes niet te verstoren. Het vuil vulde tientallen vuilniszakken, een flinke aanhanger vol. Bijzondere vondst: enkele bundels met laminaat-vloerdelen langs het kanaal richting Vidar. Daar lag ook een compleet bankstel. Dat zal later door de gemeente worden opgehaald.
Er gebeurde nog meer: verkeersborden, zitbankjes en ander straatmeubilair kregen een sopje, graffiti werd weggepoetst en steigers schoongeboend. Zo lag de haven er deze zaterdag rond het middaguur blinkend bij in het maartse zonnetje.
Bedankt vrijwilligers, vuilprikkers en koffiezetters, bedankt gemeente voor het afvoeren van het verzamelde vuil en dank Bikken en Bakken voor de broodjes, appelflappen en worstenbroodjes. We zien elkaar volgend jaar weer.

Afscheid van Caroline

Bijna drie decennia stond Caroline Docters van Leeuwen aan het roer van Stichting Thuishaven Tilburg. Een onvermoeibare kartrekker, niet weg te denken uit de Piushaven. Toch doet zij nu een stapje terug. Na al die intensieve jaren wil zij samen met partner John Lahaye meer tijd vrijmaken voor haar privéleven. En voor het varen met de Drie Gebroeders, het woonschip dat zo vaak als hoofdkwartier en actiecentrum dienst heeft gedaan bij de strijd voor behoud van de Piushaven. Vanwege corona was er nog geen afscheidsreceptie voor Caroline, die volgt uiteraard alsnog. Haar opvolger als STT-voorzitter is Robert Dölle.
Lees hoe Caroline in onze nieuwsbrief zelf terugkijkt op haar langdurige inzet:

Piushaven 100 jaar

In 2023 is het honderd jaar geleden dat het Wilhelminakanaal en de Piushaven officieel geopend zijn. Het had niet veel gescheeld of de Piushaven had de honderd niet gehaald. Mede dankzij STT kwam de gemeente tijdig tot het inzicht dat de Piushaven het behouden waard was. En kijk wat voor succes het is geworden! Met de Spoorzone is de Piushaven een van de hotspots van de stad.
STT is volop bezig met voorbereidingen voor het eeuwfeest. Zo hebben we de nationale erfgoedmanifestatie van de Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig naar Tilburg kunnen halen. Dat betekent dat de Piushaven in het weekend van 5 en 6 augustus 2023 vol komt te liggen met ruim honderd historische schepen. Zowel op de schepen als aan de wal zullen demonstraties en optredens zijn.